۱۳۸۴-۰۶-۱۳

SITE/2



ساختار خود تخريب در معماري:


نمايشگاه مبهم نما (سيال)(نامعين) :

ساختار، حجمي ست پويا كه درك عميق محتواي مبهم را براي مخاطب ممكن مي سازد. ساختار خود تخريب، توانائي ايده ي معمارانه را در جايگزيني درك حسي از حجم به جاي فهم معنا نشان مي دهد، در واقع پويايي محتوا و كنكاشي كه ناخودآگاه در ذهن مخاطب ايجاد مي شود، معلول حضور متروك و تخريب شده ي ظاهر بناست.
در اين بنا، ما با ديوارهاي ريخته و خارج از شكل هندسي، رو به روئيم كه نشانه ي تعليق و نامتعين بودن است. مخاطب با مفهوم ساختار به شكل مبهم رو به روست و در برابر زماني سيال قرار دارد كه بيان كننده ي نامعلوم ماندن «‌ كي » ساخته شدن اين بناست.
حضور آجرهاي ريخته در پاي ديوار، نبود سقف در ظاهر بنا و وجود سوراخ هاي بزرگ و كوچك در بدنه ي ديوار و به طور كلي، نماي نا متعارف ساختمان كه در عين حال از وجود يك نمايشگاه كامل و ساخته شده در درون خود حكايت مي كند حركت سيال ذهن را به مخاطب القاء مي كند.



نمايشگاه شكاف :
در اين بنا، مخاطب با شكاف در بدنه ي ديوار رو به رو مي شود و گويي شاهد روند تخريب بخشي از ساختار است. گوشه اي از حجم، به آرامي از كل آن جدا و از آن دور مي شود.
نفس شاهد روند شالوده شكني يك ساختار بودن، به شكلي قدرتمند، تمايزي كه در نحوه ي برخورد با معنا و مفهوم ايده ي معمارانه قبل و بعد از تخريب اتفاق مي افتد را پررنگ مي سازد.
آنچنانكه در نحوه ي فهم ايده ي پنهان در حجم، با حضور قوي شكاف و اينكه سرانجام اين حضور، علت جدا شدن بخشي از بناست، نوعي خلل ايجاد مي كند. به گونه اي كه بر نفس «اختراع» معنا و مفهوم براي اين متن به ظاهر ساده، آگاه مي شويم.
در واقع محتواي فرآيند اين نوع تخريب، كشف گراماتولوژي در پروسه ي درك انسان از كل حجم است.
نيز، تأكيد بر اين پروسه را در پروژه هايي چون: نمايشگاه كاتلر ريج ، بناي مشجر شاهديم.
در نمايشگاه كاتلر ريج، فضاي ورودي با ساختاري گسيخته، متفاوت و نو تعريف مي شود.
و يا در بناي مشجر، ساختارتركيبي از آجر و درخت است. نحوه ي قرارگيري درختان بين فضاي ورودي و بخش اصلي بنا، توانايي طبيعت و غالب بودن آن را نشان مي دهد، به طوري كه از نماي رو به رو، گويي درختان، بنايي را در خود پنهان كرده اند.

بناي دروني/ بيروني :

شكل تخريبي ساختار و پوسته ي بنا، معنا و مفهوم فضاي بيروني و دروني را مورد كنكاش قرار مي دهد، مرز بين فضاي بيرون و داخل در اين بنا، تعريف شده نيست و در اين فرآيند حضور مسخ شده و غيرقابل كاربرد وسايلي كه نماد نوع كالاي قابل فروش در داخل بنا ست، همچون كاتاليزوري سرعت دهنده عمل مي كند كه در ابهام مفهوم فضاي خارجي و داخلي، تأثير قوي دارد.

برخورد صريح ساختار و در معرض ديد قرار گرفتن عناصر سازنده ي بنا، مخاطب را با تعريفي جديد از زيبايي شناسي مواجه مي سازد.


_________________________________________


گروه سايت، در صدد بازتعريف مفاهيمي ست كه به شكلي بنيادين، براي مخاطب جا افتاده است و سعي دارد مسير درك و فهم مخاطب از محيطي كه « هست » دستخوش تغيير گردد و در آخر او را با محتوايي جديد، ناشناخته و تا حدودي ماليخوليايي، رو به رو سازد.


عكس هاي بيشتر؟

_________________________________________
براي آشنائي بيشتر با اين گروه :

http://www.siteenvirodesign.com/

اين مقاله در مجله ي « رايانه، معماري و ساختمان » چاپ شده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ... خانه نو مبارك ... خوشحالم كه مجددا فعال و پركار مي بينمتون ... در ضمن مقالاتتون رو در رامسا تعقيب مي كنم واقعا عالي و بكر هستند ... اميدوارم همچنان موفق و پايدار باشيد