۱۳۸۴-۰۶-۲۷

kUnsThAusWiEn/1


در ابتدا مي خوام از دوست خوبم،آرش فايض تشكر كنم
كه دليل آشنائي بنده با اين معمار بزرگ بودند.




هوندرت واسر
Hundert Wasser



راهی که من با گام هایم طي می کنم،
رفتن به موزه،
مهم تر و زیبا تر از راه هایی ست
که آنجا بر روی دیوارها،
آویخته می یابم.

1953
پاریس


هوندرت واسر،در پانزدهم دسامبر سال1928،در وین،اتریش،به دینا آمد.نام اصلیش فردریک استوواسر است که بعدها در سال 1949،اسم هنری هوندرت واسر را برای خود برگزید.

در سن 10 سالگی در پی اغتشاشات داخلی اتریش،به خانه ی مادربزرگش نقل مکانی اجباری کرد و پنج سال بعد،69 نفر از خویشاوندان یهودی مادری اش را دیپورت کردند و سپس کشتند.

در سن 20 سالگی تحصیلات پایه اش به پایان رسید و بعد از آن در آکادمی هنر های زیبای وین به تحصیل پرداخت،اما بعد از گذشت سه ماه،از ادامه تحصیل منصرف شد و این،نقطه ی آغاز دوره ی جدیدی از زندگی اش بود.او مسافرتی طولانی را شروع کرد و در این میان بر روی سبک خاص خودش،کار کرد.

از سال 1952به بعد آثار هنری اش را در کشور های مختلف به نمایش گذاشت.این آثار در ابتدا شامل نقاشی بود و بعدها،سری زیبایی از تمبرهایش را نیز شامل شد.

از سال 1954،دیدگاه اش به ارتباط بین طبیعت و انسان،انسان و ساختمان،المان های ساختمانی وارتباط بین ساختمان و طبیعت را به صورت تئوری تنظیم کرد و در طی چند سال بطور متناوب،به چاپ رساند.

هوندرت واسر،در سن 34 سالگی با شخصي به نام یوکو ایکووادا،ازدواج کرد و در ونیز زندگی مشترکشان را آغاز کردند. اما عمر این زندگی تنها چهار سال بود. هوندرت واسر بعد جدایی از ایکووادا،فیلمی مستند با نام «بدبخت در عشق» را به تهیه کنندگی شخصی به نام فری راداکس ساخت.او بعد از این،دو سخنرانی ناموفق داشت و در طی چند سال در انزوا به سر برد.او در این میان،قایقی به نام « ریژینتاژ» ساخت و همچنان که این قایق بر سطح آب کانال های ونیز شناور بود، به زندگی و کار در آن می پرداخت.


آشنا شدن او با شخصی به نام «جرام هارل»،نقطه آغاز زندگی دیگری برای او محسوب می شود،از این زمان به بعد،فعالیت هنری او افزایش یافت : چندین نمایشگاه در کشورهای مختلف برگزار کرد، طراحی تمبر و پرچم را تجربه كرد و در اين ميان به معماری پرداخت.

در سال 1980،در مخالفت با نیروی هسته ای و همچنین بحثي در مورد معماری درخور و شایسته بشر و طبیعت، در مجلس سنا در واشنگتن دي سي، سخنرانی کرد. در سال 1985،پروژه آپارتمان هوندرت واسر را آغاز کرد و در سال 1990،پروژه کانست هاوس وین را.
او تا سال 2000،چندین پروژه معماری را اجرا کرد.

هوندرت واسر،در نوزدهم فوریه،سال2000 به دلیل سکته قلبی،در قایق اش،برای همیشه آرمید و بنا بر آرزویی که داشت،او را در پای بوته ی لاله ای در باغ مردگان شاد،در نیوزلند،به خاک سپردند.



ادامه دارد...

۱ نظر:

ناشناس گفت...

هوندر واسرگفته است: اگرنقاشی با معماری ، یگانه شود فاصله میان فیزیک و متافیزیک در جهان از بین خواهد رفت. ضمنا نشانی گورستان مردگان شاد ر را هم بنویسید که بعد از این دنیا برویم آن جا